четвъртък, 22 май 2014 г.

ЧОВЕКЪТ И НЕГОВОТО ДУХОВНО ЕСЕ



Псалми 39:1-8а “Рекох: Ще внимавам в пътищата си, за да не съгреша с езика си. Ще имам юзда на устата си, докато е пред мен нечестивият. Станах ням и мълчалив; въздържах се от да говоря, и нямах спокойствие; И скръбта ми се раздвижваше. Сгорещи се сърцето ми дълбоко в мене; Докато размишлявах, пламна огън.Тогава проговорих с езика си, казвайки: Научи ме, Господи, за кончината ми, и числото на дните ми, какво е; Дай ми да зная колко съм кратковременен. Ето, направил си дните, като педя. И възрастта ми е, като нищо пред Тебе; Наистина всеки човек, колкото яко и да стои, е само лъх ; Наистина всеки човек ходи, като сянка; Наистина  всяка нищожност го смущава; Трупа съкровища, но не знае кой ще ги прибере. И сега, Господи, що чакам? Надеждата ми е на Тебе. Избави ме от всичките ми беззакония;...”
І. Есето на безбожния човек
Псалми 53:1 –“Безумният рече в сърцето си: Няма Бог. Поквариха се и сториха гнусно беззаконие; Няма кой да прави добро.”
ІІ. Есето на себеправедния човек
Псалми 39:1-3а –“Рекох: Ще внимавам в пътищата си, за да не съгреша с езика си. Ще имам юзда на устата си, докато е пред мен нечестивият. Станах ням и мълчалив; въздържах се от да говоря, и нямах спокойствие; И скръбта ми се раздвижваше. Сгорещи се сърцето ми дълбоко в мене; Докато размишлявах, пламна огън.”
Лука 18:11-12 –“Фарисеят, като се изправи, молеше се в себе си така: Боже, благодаря Ти, че не съм, като другите човеци, грабители, неправедни, прелюбодейци, и особено не като тоя бирник. Постя дваж в седмицата, давам десятък от всичко що придобия.
1. Решението на себеправедния човек
Псалми 39:1 –“Рекох: Ще внимавам в пътищата си, за да не съгреша с езика си. Ще имам юзда на устата си, докато е пред мен нечестивият.
2. Изповедта на себеправедния човек
Псалми 39:2-3 –“Станах ням и мълчалив; въздържах се от да говоря, и нямах спокойствие; И скръбта ми се раздвижваше. Сгорещи се сърцето ми дълбоко в мене; Докато размишлявах, пламна огън.”
Опасността от съгрешението
А. Да не съгреша с езика си
Б. Да не съгреша със сърцето си
В. Да не съгреша с чувствата си
Г. Да не съгреша с ума се
3. Резултатът от поведението на себеправедния човек
А. Немият човек 
Станах ням…
Б. Тревожещият се човек
…скръбта ми се раздвижи…
В. Страхуващият се човек
Ето направил си дните, като педя.
Г. Бързо променящия се човек
- Всеки човек е, като лъх.
- Всеки човек е като сянка.
Д. Смущаващият се без Бога човек
(Всяка нищожност го смущава.)
Иов 14:1 –“Човекът, роден от жена е кратковременен и пълен със смущение.”
Е. Смъртта, немилостивият враг на себеправедния човек
(Трупа съкровища, но не знае кой ще ги ползва.)
Псалми 30:3б –“Тогава проговорих с езика си, казвайки:....”
ІІІ. ЕСЕТО НА ТЪРСЕЩИЯ БОГА ЧОВЕК
Псалми 39:4 –“Научи ме, Господи, за кончината ми, и числото на дните ми, какво е; Дай ми да зная колко съм кратковременен.”
1. Научи ме, Господи!
2. Дай ми да зная, Господи!
3. Избави ме, Господи от всичките ми беззакония!
Псалми 39:8 –“Избави ме от всичките ми беззакония; Недей ме прави за укор на безумния.
4. Остави ме да си отдъхна!
Псалми 39:13 –“Остави ме да отдъхна, за да се съвзема. Преди да си отида и да ме няма вече.”

1 коментар:

осанна каза...

просто ще кажа амин вие сте воден от Духа