събота, 2 август 2014 г.

КАКВОТО ПРАВИШ - НА СЕБЕ СИ ГО ПРАВИШ



[ НАПРАВИ СИ ГО САМ ]
Матей 7:1-5 -"Не съдете, за да не бъдете съдени. Защото с каквато съдба съдите, с такава ще ви съдят, и с каквато мярка мерите, с такава ще ви се мери. И защо гледаш съчицата в окото на брата си, а не внимаваш на гредата в твоето око? Или как ще речеш на брата си: Остави ме да извадя съчицата из окото ти; а ето гредата в твоето око? Лицемерецо, първом извади гредата от своето око, и тогава ще видиш ясно, за да извадиш съчицата от братовото си око."
Примерът с българската народна приказка:
"Кой каквото прави - за себе си го прави"
Като ходел да проси от къща в къща, един слепец все тъй си думал:„Кой каквото прави - на себе си го прави!“
Дочула го жената на селския чорбаджия, дето дерял кожите на сиромасите, и му се заканила:“Знам, че туй, дето го приказваш - за моя мъж го приказваш, но ще те науча аз тебе, когато минеш втори път.“ - И като запретнала ръкави, чорбаджийката замесила една питка и преди да я метне - сложила отрова в тестото.
Подир пладне слепецът пак минал край чорбаджийската къща. Щом го зърнала, чорбаджийката викнала от прозорец:“Хей, дядо, я ела насам!“ - И му подала питката.- „Вземи я - рекла, - топла е. Замесила съм я, да ти се отплатя за мъдрите думи.“
Старецът промълвил едно: „Благодаря!“ ;поел питката; пуснал я в торбичката си и си тръгнал. Излезнал от селото. Поел по широкия път. Късно вечерта някъде по къра го срещнал чорбаджийския син, яхнал на кон. Той слизал от планината, където били бащините си кошари.
„Хей, дядо ( поспрял коня си чорбаджийският си ) ти като ходиш по просия, не може да не носиш хляб в торбата си. Дай ми да хапна, защото ми се вие свят от глад. Горе, в планината, нашите нагъват просеник, а пък аз не мога да го ям.“
„Да ти дам, сине!“ - рекъл старецът и извадил питката от торбата. – „Отчупи си половината. Одеве ми я даде една добра жена.“
Чорбаджийският син грабнал питката и извикал:“Цялата, цялата я дай! А ти ще си изпросиш друга - нали нямаш друга работа.“ - И като захапал питката, месена от майчината му ръка, той бутнал коня и отминал. Додето стигне у дома си, лакомият мамин син почнал да се превива от болки. Щом влязъл, той се тръшнал в леглото и изпъшкал:“Майко, умирам!“
Майката се смаяла и слисала. Най-сетне и дошло на ум, че може да е отровен, и го попитала какво е ял.
„Нищо - отвърнал болният, - само една питка изядох. Друго не съм слагал в устата си.“
На въпроса:“Кой ти я даде?“ – синът отговорил:„Един просяк. Срещнах го по пътя, поисках му хляб и той ми даде питката.
Като чула тия думи, майката пропищяла:“Майчице, какво направих! Просякът ми казваше, че кой каквото прави - на себе си го прави! - Вярна му беше приказката! Добре казваше той, но кой да слуша!“
И захванала да си удря главата с два юмрука и да се вайка напразно...
I. КАКВОТО КАЗВАШ - ЗА СЕБЕ СИ ГО КАЗВАШ
Матей 7:1-2а -"Не съдете, за да не бъдете съдени. Защото с каквато съдба съдите, с такава ще ви съдят."
1. Когато говорим против децата си, ние говорим против себе си - защото те са част от нас
2. Когато говорим против управниците си, ние говорим против себе си - защото всички сме българи
3. Когато говорим против вандалщината в страната ни - ние говорим против България ( против себе си )
4. С каквато съдба съдиш - с такава ще бъдеш съден
Ние сами си определяме стандарта на живота, когато един друг се кълнем.
5. С каквато клетва кълнеш - с такава си проклинат
Когато кълнем другите - ние кълнем себе си.
II. КАКВОТО СЕЕШ - ЗА СЕБЕ СИ ГО СЕЕШ
( КАКВОТО СЕЕШ, ОТ ТОВА ЩЕ ЯДЕШ )
Галатяни 6:7-10 -"Недейте се лъга; Бог не е за подиграване; понеже каквото посее човек, това ще и да пожъне. Защото, който сее за плътта си, от плътта си ще пожъне тление, а който сее за Духът, от Духа ще пожъне вечен живот. Да не ни дотегнува да вършим добро; защото, ако се не уморяваме, своевременно ще пожънем. И тъй, доколкото имаме случай, нека струваме добро на всички, а особено на ония, които са от домочадието на вярата."
1. Каквото посее човек - това ще и да поникне
2. Каквото поникне - това ще и да пожънеш
3. Каквото пожънеш - това ще и да овършееш
4. Каквото овършееш, това ще и да ядеш
А. Ако човек сее омраза - омраза пониква
Б. Ако човек сее лъжа - лъжа пониква
В. Ако човек сее насилие - насилие пониква
Г. Ако човек сее неверие - неверие пожънва
III. КАКВОТО ДАВАШ, НА СЕБЕ СИ ГО ДАВАШ
Матей 25:34-40 -"Тогава Царят ще рече на тия, които са от дясната Му страна: Дойдете, вие благословени от Отца Ми, наследете царството, приготвено за вас от създанието на света. Защото огладнях и ме нахранихте; ожаднях, и ме напоихте; странник бях, и ме прибрахте; гол бях, и ме облякохте; болен бях, и ме посетихте; в тъмница бях, и ме споходихте. Тогава праведните в отговор ще му кажат: Господи, кога те видяхме гладен, и те нахранихме; или жаден, и те напоихме? И кога те видяхме странник, и те прибрахме; или гол, и те облякохме? И кога те видяхме болен или в тъмница, и те споходихме? А Царят в отговор ще им рече: Истина ви казвам: Понеже сте направили това на един от тия най-скромни мои братя, на мене сте го направили."
Еклисиаст 11:1 -"Хвърли хляба си по водата, защото след много дни ще го намериш."
Това е най-сигурното и трайно богатство, което човек придобива:
Богатство взето не от другите, а богатство, дадено на другите.
IV. КИЛО ЗА КИЛО
С каквато мярка мериш, с такава ще ти се мери:
Матей7:2б -"С каквато мярка мерите, с такава ще ви се мери."
V. ИЗПОВЕД ЗА ИЗПОВЕД
С каквато изповед изповядваш Бога - с такава ще бъдеш изповядван и ти.
Матей 10:32 -"И тъй, всеки, който изповяда Мене пред човеците, ще го изповядам и Аз пред Отца Ми, който е на небесата."
VI. ДОБРО ЗА ДОБРО
Матей 7:12 -"И тъй, всяко нещо, което желаете да правят човеците на вас, така и вие правете на тях; защото това е същината на закона и пророците."
Каквото добро искаш да ти направят - такова добро направи.
VII. ПОЛУЧАВАНЕ НА ДЕВИДЕНТИТЕ, СПОРЕД ДЕЛАТА
2Коринтяни 5:10 -"Защото всички трябва да застанем открити пред Христовото съдилище, за да получи всеки, според каквото е правил в тялото, било добро или зло."
Откровение 14:13 –"И чух глас от небето, който казваше: Напиши: Блажени от сега нататък мъртвите, които умират в Господа; да! казва Духът, за да си починат от трудовете си; защото делата им следват подир тях."


КАКВОТО ПРАВИШ - НА СЕБЕ СИ ГО ПРАВИШ
   АУДИОПРОПОВЕД





Няма коментари: