понеделник, 11 февруари 2008 г.

ПЛОДОВЕТЕ НА СВЯТИЯ ДУХ - ВЪВЕДЕНИЕ

Галатяни 5:19:26 –“А делата на плътта са явни; те са: блудство, нечистота, сладострастие, идолопоклонство, чародейство, вражди, разпри, ревнувания, ярости, партизанства, раздори, разцепления, зависти, пиянства, пирувания и тям подобни; за които ви предупреждавам, както ви и предупредих, че които вършат такива работи, няма да наследят Божието царство. А плодът на Духа е: любов, радост, мир, дълготърпение, благост, милост, милосърдие, вярност, кротост, себеобуздание; против такива неща няма закон. А които са Исус Христови, разпнали са плътта заедно със страстите и похотите й. Ако по Духа живеем, по Духа и да ходим. Да не ставаме тщеславни, един друг да се не дразним и да си не завиждаме един на друг.”

Единственото нещо, което не може да бъде имитирано и което служи, като белег за разпознаване на Християнина от останалите хора в света, това са плодовете, които той произвежда.
За тези плодове Христос казва:“От плодовете им ще ги познаете. Бере ли се грозде от тръни, или смокини от репеи? Също така, всяко добро дърво дава добри плодове, а лошото дърво дава лоши плодове. Не може добро дърво да дава лоши плодове; или лошо дърво да дава добри плодове.” (Матея 7:16-18)

Важността и специфичния характер на тези плодове, Христос определя с думите: “Аз съм истинската лоза, и Отец ми е земеделецът. Всяка пръчка в Мене, която не дава плод, Той я отрязва; и всяка що дава плод, очистя я, за да дава повече плод. Вие сте вече чисти чрез учението, което ви говорих. Пребъдвайте в Мене, и Аз във вас. Както пръчката не може да даде плод от самосебе си, ако не остане на лозата, така и вие не можете, ако не пребъдете в Мене. Аз съм лозата, вие сте пръчките; който пребъдва в Мене, и Аз в него, той дава много плод; защото, отделени от Мене, не можете да сторите нищо.” (Йоана 15:1-5)

Тези текстове от Словото Божие дават яснота по въпросите: Защо плодовете на истинския Християнин не могат да бъдат имитирани? Защо плодовете служат, като белег за разпознаване на Християните?
Тези текстове ни въвеждат и към темата на нашите размишления, поместени в десет поредни проповеди, обединени с общото заглавие: ”ПЛОДЪТ НА ДУХА”
Предвид на това, че в този свят има многоразлични духове, които посяват семето си в човека и търсят благоприятна почва да се развиват и да раждат плодове, държа още във въведението към темата, дебело да подчертая, че нашите размишления се отнасят за плодовете на Святия Дух.
За този Дух, за който се отнася Словото:“А това каза за Духа, който вярващите в Него щяха да приемат; защото [Светият] Дух още не бе даден, понеже Исус още не бе се прославил.” (Йоана 7:39)
“А Утешителят, Светият Дух, когото Отец ще изпрати в Мое име, той ще ви научи на всичко, и ще ви напомни всичко, което съм ви казал.” (Йоана 14:26)
Основните въпроси, на които търсим отговор в отделните проповеди са следните:
I.НУЖДАТА ОТ ПЛОДОВЕТЕ НА ДУХА
Когато говорим в общ план за нуждата на света от плодовете на Святия Дух, можем да използваме много успешно сравнението с празните делви на сватбата в Кана Галилейска.
“Майка Му казва на слугите: Каквото ви рече, сторете. А там имаше шест каменни делви, поставени по обичая на юдейското очищение, които побираха по две или три мери. Исус им казва: Напълнете делвите с вода. И напълниха ги до горе. Тогава им казва: Налейте сега та занесете на настойника на угощението. И те занесоха. И когато настойникът на угощението вкуси от водата, сега превърната на вино, и не знаеше откъде беше, (но слугите, които бяха налели водата знаеха), настойникът на угощението повика младоженеца и му каза: Всеки човек слага първо доброто вино, и по-долното след като се понапият; ти си задържал доброто вино до сега.” (Йоана 2:5-10)
Ние бяхме тези празни и никому ненужни делви. Христос дойде, за да ни напълни не с обикновена вода, а с най-доброто вино (плодът на лозата, преобраз на плода на Духа); за да развеселим ”сватбарите” в този нещастен коварен свят.

Следващият основен въпрос, по който разискваме в отделните проповеди е:
II. ДАРИТЕЛЯТ НА ПЛОДОВЕТЕ НА ДУХА
За да ви представя в общ план този въпрос, ще си послужа отново с цитат от Словото Божие:
“Не се заблуждавайте, любезни мои братя; Всяко дадено добро и всеки съвършен дар е отгоре, и слиза от Отца на светлините, у Когото няма изменение, или сянка от промяна. ” -Як.1:16-17

Третият въпрос, на който се сприраме във всяка от проповедите е:
III. ХАРАКТЕРЪТ НА ПЛОДОВЕТЕ НА ДУХА
Това е обширна тема и тя трябва да бъде развита индивидуално, за всеки отделен плод на Святия Дух.
Преди да пристъпим към разглеждане на този въпрос, налага се ясно да подчертаем разликата между Дарбите на Святия Дух и Плодовете на Святия Дух.
Дарбите на Святия Божий Дух се дават на определени от Бога хора, на определено от Бога време, с определена цел (“…както му е угодно.…”-1Коринтяни 12:4-12).
Плодовете на Святия Божий Дух се изискват от всеки Християнин, който претендира, че е приел Святия Дух. Това твърдение предстои да бъде подкрепено чрез стихове от Словото Божие в хода на нашите размишления.
В Посланието на апостол Павел до Галатяните е разкрито естеството на очаквания от Християнина плод: “А плодът на Духа е: любов, радост, мир, дълготърпение, благост, милост, милосърдие, вярност, кротост, себеобуздание; против такива неща няма закон.”(Гал.5:22-23)
Този текст ни убеждава във факта, че плодовете на Святия Дух са напълно различни от плодовете на природата и от плодовете на човешкото ни естество.

Друг основен въпрос, който потвърждава значимостта и актуалността на разглежданата тема, е въпросът относно:
IV. СЛУЖЕНИЕТО НА ХРИСТИЯНИНА ЧРЕЗ ПЛОДОВЕТЕ НА ДУХА
Словото Божие алегорично представя Християнина, като плодоносно дърво, посадено от Бога с особена цел.
В книгата на пророк Исая четем: “...Да наредя за наскърбените в Сион, Да им дам венец вместо пепел, Миро на радост вместо плач, Облекло на хваление вместо унил дух; За да се наричат дървета на правда, Насадени от Господа, за да се прослави Той...”(Ис.61:1-5)
В книгата на пророк Еремия четем: “Защото ще бъде като дърво насадено при вода, Което разпростира корените си при потока, И няма да се бои, когато настане пекът, Но листът му ще се зеленее, И не ще има грижа в година на бездъждие, Нито ще престане да дава плод.” (Ер.17:8)
Словото Божие много ясно ни разкрива метаморфозата (преобразяването) на Християнина чрез Святия Дух.
Господ иска от нас, не да лежим под смоковницата (като Натанаил, преди да бъде призован - Йоана 1:48). Но Господ иска ние самите да бъдем преобразени на двищежа смоковница и чрез плодовете на Духа да храним гладните, да привдигаме падналите, да утешаваме наскърбените, “за да се прослави Той”.

Когато разглеждаме поотделно всеки от плодовете, трябва да спрем вниманието си и на въпроса за:
V. ПОСЛЕДИЦИТЕ ОТ ЛИПСВАЩИТЕ ПЛОДОВЕ НА ДУХА
В Евангелието на Лука, Христос, чрез Притчата за смоковницата, ясно ни предупреждава за тревожните последици от липсата на духовни плодове:
“Каза и тая притча: Някой си имаше в лозето си посадена смоковница; и дойде да търси плод на нея, но не намери. И рече на лозаря: Ето три години как дохождам да търся плод на тая смоковница, но не намирам; отсечи я; защо да запразня земята?” (Лк.13:6-7)
Бог е дал на всеки от нас правото на свободен личен избор в живота. Различните последици, в зависимост от нашия избор, ясно са описани в Словото, с което ще завърша въведението към темата "ПЛОДЪТ НА ДУХА":
“Блажен оня човек, Който не ходи по съвета на нечестивите, И в пътя на грешните не стои, И в събранието на присмивателите не седи; Но се наслаждава в закона на Господа, И в Неговия закон се поучава ден и нощ. Ще бъде като дърво посадено при потоци води, Което дава плода си на времето си, И чийто лист не повяхва; Във всичко що върши ще благоуспява. Не е така с нечестивите; Но те са като плявата, която вятърът отвява. Затова, нечестивите няма да устоят в съда, Нито грешните в събора на праведните; Защото Господ наблюдава пътя на праведните; А пътят на нечестивите ще бъде погибел.” (Псалом 1)

1 коментар:

Анонимен каза...

Галатяни 5:22. А плодът на духа е: любов, радост, мир, дълготърпение, благост, милосърдие, вяра,

Ефесяни 5:9. защото плодът на Духа се състои във всяка доброта, правда и истина -