събота, 1 юли 2017 г.

ОТ КОЯ СТРАНА НА ПЪТЯ ВЪРВИШ



ПРЕД СОЦИАЛНАТА ДИЛЕМА
Лука 10:25-37 -"И ето, някой законник стана и Го изпитваше, казвайки: Учителю, какво да правя, за да наследя вечен живот? А Той  му рече: Какво е писано в закона, как четеш? А той в отговор каза: "Да възлюбиш Господа твоя Бог с цялата си душа, с всичката си сила, и с всичкия си ум, и ближния си, както себе си. Исус му рече: Право си отговорил; това стори, и ще живееш. Но той, понеже искаше да оправдае себе си, рече на Исуса: А кой е моят ближен? В отговор Исус каза: Някой си човек слизаше от Ерусалим в Ерихон; и налетя на разбойници, които го съблякоха и нараниха; и отидоха си, като го оставиха полумъртъв. А случайно някой си свещеник слизаше по оня път, и, като го видя, замина си от срещната страна. Също и един Левит, като стигна на това място и го видя, замина си от срещната страна. Но един Самарянин, като пътуваше, дойде на мястото, дето беше той, и като го видя, смили се; и се приближи, та превърза раните му, като изливаше на тях масло и вино. После го качи на собственото си добиче, закара го в една гостилница, и се погрижи за него. И на утрешния ден извади два динари, та ги даде на гостилничаря и рече: Погрижи се за него; и каквото повече иждивиш, на връщане аз ще ти заплатя. Кой от тоя трима ти се вижда да се е показал ближен на попадналия между разбойниците? Той рече: Оня, който му показа милост. Исус му каза: Иди , и ти прави така."
I. РАЗЛИЧНИТЕ ПЪТНИЦИ - ТОГАВА И ДНЕС
1.     Неизвестният пътник от Ерусалим до Ерихон
Ø Този пътник (тогава и днес) - символ на отстъплението от Бога
Пътникът отстъпва от Ерусалим (преобраз на Бога) и отива към Ерихон (символ на света).
2.     Разбойниците по пътя за Ерихон
Ø Пътят на опасността
3.     Свещеникът по пътя
За този пътник не се уточнява към коя посока пътуваше - към Ерусалим или към Ерихон.
Можем само да предположим, че свещеникът бързаше за Богослужение в Ерусалим и това за него бе по-важно от всичко на света.
4.     Левитът по пътя за Ерусалим
Левитите бяха управляващата политическа партия в Израил, наречена "фарисеи."
Както тогава, така и днес - политическите партии са разделени:
Ø Десница - партия, която върви от дясната страна на пътя
Ø Левица - партия, която върви от лявата страна на пътя
Ø Независими (център) - партия, която претендира, че върви по средата на пътя
5.     Добрият Самарянин по пътя
Добрият Самарянин е преобраз на Христа и на Християнина
6.     Любопитните зрители (сеирджиите)
Въпросът е:
Кой от тези многоразлични пътници сме аз и ти?
Днес всички ние сме пътници, но разликата помежду ни се определя от отговора на въпроса:
От коя страна на пътя вървим и с каква цел вървим по пътя?
II. РАЗЛИЧНИТЕ СТРАНИ НА ПЪТЯ ТОГАВА И ДНЕС
1. Всеки път има три страни
Изборът на една от трите страни на пътя:
А. Дясна страна
Б. Лява страна
В. Център
(средата на пътя)
2. Различните изходи на пътя, тогава и днес:
А. Изходът, наречен - Страх
Б. Изходът, наречен - Егоизъм
В. Изходът, наречен - Индиферентност
Г. Изходът, наречен – Свидливост
Оправданията са еднакви, тогава и днес – нямаме време, нямаме средства, нямаме място в къщи, уморени сме, болни сме и пр…
3. Опасността по пътя за Ерихон
А. Опасността за пътника, който ходи сам (без Бога)
Б. Опасността за тези, които ходят
, не в центъра на пътя, а по неговите ръбове, независимо от коя страна (лявата или дясната)
Опасността се състои в това, че близо до канавката има риск от преобръщане (излизане от пътя)
4. Средата на пътя, страна на пожертвователността
Средата на пътя ще рече, когато видиш някой, който да е в нужда, не да го заобиколиш отляво или отдясно, но да се спреш при него и да му помогнеш.
III. РАЗЛИЧНИТЕ СЛУЖИТЕЛИ ПО ПЪТЯ ТОГАВА И ДНЕС
1. Светският служител
А. Стремежът към печалба
- Режийните разноски на живота
- Данъците, които често надвишават печалбата
Днес никой не иска да бъде на губещата страна.
Всеки гледа каква е печалбата му за деня, седмицата, месеца, годината.
Б. Извинението на светския служител
Изморен съм! Нямам време! Времето е пари!
2. Опасността за светския служител
Всичко това е ходене по ръба, по опасната страна на пътя
(лявата или дясната – близо до канавката)
Земната печалба- временна печалба
3. Служението на Добрия Самарянин
Лука 10:33-35 -"Но един Самарянин, като пътуваше, дойде на мястото дето беше той, и като го видя, смили се, и се приближи та превърза раните му, като изливаше на тях масло и вино. После го качи на собственото си добиче, закара го в една гостилница, се погрижи за него. И на утрешния ден извади два динари, та ги даде на гостилничаря и рече: Погрижи се за него; и каквото повече иждивиш, на връщане аз ще ти заплатя."
Ø Той видя страдащия
Ø Той се смили над страдащия
Ø Той дойде при страдащия
Ø Той не го попита от коя партия е
Ø Той не го попита от коя деноминация е
Ø Той изми раните му
Ø Той превърза раните му
Ø Той го качи на собственото си добиче
Ø Той го заведе на сигурно място
Ø Той се погрижи, не само за физическите му нужди, но и за материалните  
Лука 10:35а -"И на утрешния ден извади два динари, та ги даде на гостилничаря..."
Ø Той се погрижи за него до края на лечението му
Лука 10:35б - "...И рече: Погрижи се за него; и каквото повече иждивиш, на връщане аз ще ти заплатя."
4. Нуждата от Добрия Самарянин
А. Добрият Самарянин в семейството
Б. Добрият Самарянин в Църква
В. Добрият Самарянин в обществото
5. Християнино, Бог те пита:
- По кой път вървиш ?
- По коя посока на пътя вървиш? - С Христа или срещу Него?
- По коя страна на пътя вървиш? - Отбиването отляво или отдясно, е отбиване от Бога.
6. Заповедта на Христа
Лука 10:37 -"...Исус му каза: Иди, и ти прави така!"

2 коментара:

Анонимен каза...

Ближен няма, обективна реалност "ближен" в нашия свят няма. Налага се Добър Самарянин, зашото с юдей ще е фарс, те съществуват за да владеят света, а не да да се лигавят по Отвъдното. Разбойниците са 95% на този, вече още тогава завладян свят - всеки е против всеки за качествен подбор и за оправдаване на наследството. Останалите 5% са плуващи като мазни петна на повърхноста свещенници, левити и всякаква власт - лява, дясна и центристка е все една, видяхме в едно поколение че комунизъм и демокрация е едно и също. Въпросът е - кой ми е ближен, отговорът на Христос е - кой се е видял ближен на пострадалия? Стилова, граматическа грешка? Също и - върви и прави същото? На кого същото, на пострадалия ли, който вижда ближен, или на Добрия Самарянин? Ближен няма, даже на бития му се е видяло ближен. Появява се в илюзорния свят реалност, между пострадалия и Самарянина, и тя е спуснат ближен от света на истината. Но за влизане в спусната Истина трябва способност да се избира. Тя се дава също Отгоре и не на всеки, на много малко - един на хиляда и двама на дсет хиляди. Добрият Чужденец се тества пред идващата жетва, като избира пострадалия в този свят - лежащ изцяло в зло

Анонимен каза...

муспи - далше болше: Този ближен от притчата е пропуснат, прескочен - рабитат са тромава група, и не са забелязали опастност като са обработвали християнството. Те са наложили ближен като - всеки, а в юдаизма си е изгодно - съплеменник! Това "всеки" е за да се владее по плътно света, и най вече, да се удари силно Врага, който дръзна да се качи на Кръста, за да унищожи - кого? Не се и крие, власт имущите са си нагли за кеф - Йехова (Яхве, Алах, Ваал, Ленин...). А може ли и Бойко Борисоф? А защо - не! след като може роми (било румънци, било римляни), негри, араби, мексиканци да са ближни. Че избирателноста е в това, а тя е дар, да се вижда че само бялата раса има души, и в подемно състояние са само духовния й и творчески елит, а всичко от Мароко до Мексико и от Азербайджан до Южна африка е мъртв биомаса, създадена от Йехова, след хората от Бога в I глава.