четвъртък, 29 септември 2016 г.

ВЕЛИКАТА ПОКАНА


Лука 14:15-24 ( Притчата за Голямата вечеря ) -„И като чу това един от седящите с Него, рече Му: Блажен онзи, който ще яде хляб в Божието царство. А Той му рече: Някой си човек даде голяма вечеря и покани мнозина. И в часа на вечерята изпрати слугата си да рече на поканените: Дойдете, понеже всичко е вече готово. А те всички почнаха единодушно да се извиняват. Първият му рече: Купих си нива и трябва да изляза да я видя; моля ти се, извини ме. Друг рече: Купих си пет чифта волове, и отивам да ги опитам; моля ти се извини ме. А друг рече: Ожених се, и за това не мога да дойда. И слугата дойде и каза това на господаря си. Тогава стопанинът разгневен рече на слугата си: Излез скоро на градските улици и пътеки, и доведи тука сиромасите, недъгавите, слепите и куците. И слугата рече: Господарю, каквото си заповядал стана, и още място има. И господарят рече на слугата: Излез по пътищата и по оградите, и колкото намериш накарай ги да влязат, за да се напълни къщата ми; защото ви казвам, че никой от поканените, няма да вкуси от вечерята ми.“
I. светската покана
1. Покана за среща
2. Покана за сватба
3. Покана за обяд или вечеря
4. Покана за бизнес
II. великата покана на Бога
Лука 14:17 –„ И в часа на вечерята изпрати слугата си да рече на поканените: Дойдете, понеже всичко е вече готово.
1.     Времето на поканата
Времето на поканата зависи от важността на срещата.
А. Има покана, която са прави веднага
Б. Има покана, която са прави една седмица напред
В. Има покана, която са прави един месец напред
Г. Има покана, която са прави една година напред
Д. Божията среща с човека във Вечността е най-важната среща,
затова поканата за нея е направена векове напред предварително
2.     Характерът на Божията покана
Божията покана е неприсъща за човека.
- Обикновено човек кани своите приятели, колеги, съмишленици, роднини.
- Божията покана е до всички (в това число и до враговете Му) – до грешниците, бедните и недостойните.
А. Божията Покана до грешника:
Исая 1:18 -„Дойдете сега, та да разискваме, казва Господ; Ако са   греховете ви като мораво,ще станат бели, като сняг; Ако са румени като червено, ще станат като бяла вълна.“
Б. Божията Покана до обременените:
Матей 11:28 -"Дойдете при мене, всички, които се трудите и сте обременени, и Аз ще ви успокоя.“
В. Божията Покана до гладуващите и жадуващите:
Исая 55:1 -„О вие, които сте жадни, дойдете  всички при водите; И вие, които нямате пари, дойдете, купете, та яжте; Да! Дойдете, купете вино и мляко, без пари и без плата.“
Йоан 7:37-38-„А в последния ден, великия ден на празника, Исус застана и извика казвайки: Ако е някой жаден, нека дойде при мене и да пие. Ако някой вярва в мене, реки от жива вода ще потекат от вътре му, както рече Писанието."
III. отхвърлената покана на бога
Лука 14:17-20 –„И в часа на вечерята изпрати слугата си да рече на поканените: Дойдете, понеже всичко е вече готово. А те всички почнаха единодушно да се извиняват. Първият му рече: Купих си нива и трябва да изляза да я видя; моля ти се, извини ме. Друг рече: Купих си пет чифта волове, и отивам да ги опитам; моля ти се извини ме. А друг рече: Ожених се, и за това не мога да дойда.“
1.     Отхвърлената Покана на Бога, поради заетостта на поканените
· Омаловажаване на Божията покана
2.     Отхвърлената Покана на Бога, поради трудности
Йоан 6:60 -„И тъй, мнозина от учениците му, като чуха това, рекоха: Тежко е това учение; кой може да го слуша?“
3.     Отхвърлянето на отхвърлилите Божията Покана
Йоан 1:11-13-„У своите си дойде, но своите му го не приеха. А на ония, които го приеха, даде право да станат Божии чада, сиреч на тия, които вярват в Неговото име; които се родиха не от кръв, нито от плътска похот, нито от мъжка похот, но от Бога.“
Лука 14:24 -„...защото ви казвам, че никой от поканените (отхвърлилите поканата), няма да вкуси от вечерята ми.“
4.     Божията Покана до непоканените
Лука 14:21-23-„И слугата дойде и каза това на господаря си. Тогава стопанинът разгневен рече на слугата си: Излез скоро на градските улици и пътеки, и доведи тука сиромасите, недъгавите, слепите и куците. И слугата рече: Господарю, каквото си заповядал стана, и още място има. И господарят рече на слугата: Излез по пътищата и по оградите, и колкото намериш накарай ги да влязат, за да се напълни къщата ми;“
Псалми 39:4 –„Научи ме, Господи, за кончината ми, И за числото на дните ми, какво е; Дай ми да зная колко съм кратковременен.“

Няма коментари: